تکریم شهروندان و گرهگشایی از مشکلات ارمغان فعالیت سامد
آفتاب تموز بر فضا چیره شده بود و رطوبت بر شدت گرمای هوا افزوده و تحمل آن را سخت کرده بود و از طرفی کرونا هم نسخه «خانه بمانیم» را برای همه پیچیده بود. زن نمی دانست چگونه کودک یک سالهاش را به آغوش بکشد و فاصله حداقل سه ساعته به مرکز استان را در این وانفسای شیوع کرونا و گرمای هوا طی کند و تازه این یک طرف و پیگیری مسالهاش در ادارات هم خود معضلی دیگر بود.
او با معرفی یکی از آشنایانش البته نه چندان امیدوار، با شماره 111 سامانه ارتباطی دولت و مردم تماس گرفت اما ظرف چند روز به قول خودش زنگ زدند و پیگیر مسالهاش شدند و نه تنها مشکلش بسیار سریع حل شد بلکه از مشکلات جانبی آزار دهندهای که از این تردد فیزیکی ایجاد میشد نیز رهایی یافت و امروز دعای آن را به جان کسانی میکند که چنین راهکاری را طراحی کرده و چنین عزمی در پیگیری و حل مسائل مردم دارند.
سامد، سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت به شماره ۱۱۱ است تا مردم از طریق آن مسائل، مشکلات و درخواستهای خود را با مسئولان در میان بگذارند و با کد رهگیری دریافت شده، روند انجام امور و پیگیریهای صورت گرفته را بدون نیاز به تردد و اتلاف وقت و انرژی دنبال کنند. تماسهای تلفنی شهروندان در این سامانه، دریافت، پالایش و به دستگاههای مربوطه ارجاع داده میشود.
در مدت فعالیت این سامانه کم نیستند آنانی که برای حل مشکلشان از این سیستم استفاده کرده و نتایج رضایتبخشی هم گرفتهاند.
شهروندانی که از سامانه سامد نتایج خوبی گرفتند
یکی از شهروندان رشتی در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در آخرین سفر رئیسجمهوری به گیلان با سامانه ۱۱۱ سامد آشنا شدم.
سارا کمالی افزود: بهدنبال انجام کارهای ضروریام بودم اما گویا همه درها به رویم بسته شده بود، آن روزها همزمان با سفر رئیسجمهوری به استان و فعالیت و پیگیری مسائل مردم از سوی این سامانه بود که من هم با ناامیدی با شماره 111 تماس گرفتم ولی آنچه حاصل شد، باورنکردنی بود.
وی تصریح کرد: بعد از مدتی از استانداری با من تماس گرفتند و مراحل کار را ثبت برای دریافت وام مرا به بانک مربوطه معرفی کردند و توانستم تسهیلات مورد نیاز را بدون سرگردانی دریافت کنم.
رحمان غلامزاده، شهروند صومعهسرایی که رضایت بالایی از این سامانه دارد هم میگوید: کاش این سامانه زودتر از اینها راهاندازی میشد؛ چرا که اگر این سامانه ۱۵ سال قبل فعال شده بود و پیگیریهایی امروزه صورت میگرفت در حل بسیاری از مشکلات مردم جلوتر بودیم.
وی با اشاره به رفع مشکلات از طریق این سامانه، میگوید: در چندین ماه گذشته در تماس با سامانه ۱۱۱ مشکلات شهری و عمومی را در میان گذاشتم که با سرعت پیگیری و رفع شدند.
بستری مناسب رفع مسائل مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی است
شهروندی دیگر از اهالی لنگرود نیز گفت: رفت و آمد در شرایط شیوع کرونا به مرکز استان بیش از پیش مشکل بود اما در تماس با این سامانه، مشکلم بدون مراجعه به مرکز استان برطرف شد.
سیده مرجان کریمی لنگرودی با قدردانی از دستاندرکاران این سامانه با تاکید بر اینکه در وقت و هزینه و خطرات ناشی از تردد جادهای به دلیل پیگیریهای سامانه سامد صرفهجویی شد، افزود: طی هشت ماه گذشته چندین درخواست را از طریق این سامانه مطرح کردم که به همه آنها پاسخ داده و مشکلاتم حل شده است.
شنیدن مشکلات مردم رضایت شهروندان را بهدنبال دارد
یک شهروند دیگر گیلان نیز میگوید: تا کنون از این سامانه استفاده نکرده بودم اما بارها آرزوی گفتوگوی مستقیم وبدون واسطه با مسئولان را داشتم.
زهرا میافزاید: اینکه باز منزل تماس بگیری و بدون هیچ واسطهای می توانی با مقامهای ارشد و مدیران مشکل و درخواستت را مطرح کنی به وجدت میآورد حتی اگر برای مشکلت راهکاری نباشد، دستکم احساس میکنی که مسئولی حرفت را شنیده و به مشکلت توجه شده است.
قابلیت ها و ارزش راهاندازی سامانهای همچون ۱۱۱ در ایام کرونایی بیش از گذشته جلوهگر شده است. تعاملات مردم و دولت و همزمان بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا یکی از رویکردهای اصلی دولت یازدهم و دوازدهم بوده است که گام مهمی را در تسهیل تعاملات و پاسخگویی صحیح متناسب با شأن مردم در این مسیر برداشته است.
جایگاه سامد در تسهیل ارتباط مردم و مسئولان
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گیلان با اشاره به اینکه سامانه سامد برای تسهیل ارتباط مردم با دستگاههای اجرایی و مسئولان بهخوبی جا باز کرده است، گفت: با راهاندازی این سامانه مردم در هر نقطه از استان میتوانند با تماس در وقت اداری پیشنهاد، انتقاد، گزارش، طرحها و ایدهها، شکایت و درخواستهای خود را با کارشناسان این سامانه مطرح و پیگیری کنند.
محمدرضا محمدی فتیده افزود: علاوه بر آن بر اساس برنامه زمانبندی شده هر یک از مدیران کل با حضور در مرکز سامد در استانداری بطور مستقیم و تلفنی به درخواستها و مطالبات مردم پاسخ میدهند. وی تصریح کرد: کارشناسان در سامد سوالات را به دستگاههای مربوطه انعکاس می دهند و پاسخ های لازم را می گیرند و صدای مردم را به گوش مسئولان مربوطه می رسانند .
وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون علاوه بر دکتر زارع استاندار گیلان که از طریق سامانه سامد پاسخگوی مردم بوده، معاونان و مدیران کل ستادی هم به تناسب و بر اساس برنامهریزی در محل استانداری حضور پیدا میکنند و از طریق سامانه ۱۱۱ پاسخگوی مردم و مسائلشان هستند.
مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری گیلان در ادامه با اشاره به آماری از عملکرد این سامانه در استان بیان کرد: از زمان استقرار دولت تدبیر و امید ۷۶ هزار و ۷۹۴ مورد درخواست در چرخه رسیدگی قرار گرفت.
وی افزود: از این تعداد ۶۴ هزار و ۱۲۰ مورد در سفر استانی بوده که ۵۳ هزار و ۶۱۳ مورد آنها از طریق تماس با سامانه ۱۱۱ میباشد.
محمدی بیان کرد: حدود ۶۲.۵ درصد از این افراد درباره موارد مطرح شده پاسخ مثبت گرفتند و حدود ۱۴درصد هم پاسخ منفی دریافت کردند؛ ضمن انکه ۲۲ درصد نیز مشاوره گرفتند.




















